Ai intampinat bariere in comunicarea online? - Online MARK

Ai intampinat bariere in comunicarea online?

Shares

Comunicarea este mult mai bogata, mai subtila si mai complexa decat o simpla schimbare de replici intre un receptor si un expeditor. In zilele noastre, comunicarea si tehnologia joaca un rol semnificativ in viata de zi cu zi.

Tehnologiile sociale au demolat barierele spatiului si timpului, oferindu-ne o comunicare aproape instantanee indiferent de locatie sau fus orar. Dar, cu orice inovatie avansata, vine un set de noi bariere si amenintari. Desi exista efecte secundare pe care nu le putem evita pe deplin, le putem atenua consecintele.

Una dintre cele mai importante distinctii intre viata reala si lumea digitala este usurinta cu care oamenii se pot distanta. In timp ce tehnologia digitala poate aduce oameni in întreaga lume, este nevoie doar de miscarea unui comutator sau de apasarea unui buton pentru a opri si a deconecta. Într-o conversatie offline, se trag concluzii bazate pe informatii putine sau deloc. Spre deosebire de o conversatie offline, cititorii nu beneficiaza de lucruri precum tonuri, pauze. Acest lucru ne lasa dezavantajati atunci cand vine vorba de interactiunea digitala.

Conflictele apar cu mult mai multa usurinta in conversatiile online, deoarece exista un anumit tip de indrazneala care apare atunci cand nu exista contact vizual direct. Online-ul ofera mai multa obscuritate si anonimitate, adesea crescand distanta sociala si impiedicand conexiuni profunde interpersonale.

Studiile profesorului Albert Mehrabian din anii 1960 au incercat sa demonstreze importanta cruciala a comunicarii nonverbale. El a sustinut faptul ca interactiunea, comunicarea dintre doua persoane are 3 elemente esentiale: contextul cuvintelor (7%), tonului vocii (38%) și limbajului corpului (55%). Desi multi profesionisti contesta aceste cifre, importanta cruciala a comunicarii nonverbale este incontestabila.

Intrebarea pentru comunicatori este urmatoarea: cum depasimi barierele de comunicare (inclusiv lipsa de indicii nonverbali) atunci cand aveti de-a face cu diverse audiențe deseori dispersate? Mai ales, cand vorbim despre comunicarea prin new media, apare intrebarea: cum depasim barierele in acest caz, tinand cont de transmiterea anumitor emotii?

 

Contextul cuvintelor

Comunicarea între doua persoane necesita un oarecare compromis. Adesea, este necesara o ajustare a limbajului, astfel încat mesajul sa fie perceput si inteles la cel mai inalt nivel. Asa cum un profesor trebuie sa adapteze stilul de predare in functie de potentialul de intelegere al elevilor sau in functie de natura informatiilor, asa comunicatorii trebuie sa transmita informatii atat verbal, cat si nonverbal, in functie de publicul specific. Fara aceasta abordare, exista riscul ca mesajele sa se amestice si sa se interpreteze gresit de catre audienta tinta.

Presupunand însa ca raportul de comunicare al lui Mehrabian este corect, „contextul cuvintelor” reprezinta doar 7% din ecuatie. Insa nu trebuie tratat cu superficilitate pentru ca cele 3 elemente sunt indispensabile unele de altele.

 

Tonul vocii

Tonul vocii reprezinta 38% din diagrama, astfel încat responsabilitatea comunicatorilor este aceea de a crea comunicari personalizate care sa aduca notele potrivite pentru oamenii potriviti.

In orice zi, audienta poate varia de la furnizori, membrii consiliului de administratie, colegi, executivi si lucratori de front-line din medii diferite. Fiecare dintre aceste grupuri ar aborda o altfel de tonalitate a vocii si ar alege alte cuvinte. Prin urmare, este foarte important ca acestia sa petreaca timpul alaturi de colegi pentru a intelege modul in care aceatia comunica, modul in care ei primesc si livreaza informatii si care informatii sunt relevante pentru ei.

Mediul este, de asemenea, crucial. Intr-adevar, este posibilă transmiterea unui anumit ton de voce prin intermediul unui text, dar o voce reală poate surprinde mult mai corespunzator ceea ce emitatorul doreste sa transmita, ajuta la evidentierea anumitor idei, la transmiterea emotiilor si lasă mai puțin loc unor interpretari gresite. In acest caz, conținutul video și audio poate face o mare diferenta. Daca puteti avea contact direct cu o persoana in timp ce vorbeste sau sa ii auziti tonul real al vocii, sansele sunt mult mai mari de a crea relatii, de a va increde si de a comunica liber si clar.

 

Limbajul trupului

Potrivit lui Mehrabian, limbajul corpului reprezinta un procent de 55% din comunicarea interpersonala. Desigur, revolutia digitala a schimbat radical modul in care comunicam. Comunicatorii de astazi sunt nevoiti sa transmita informatii colegilor de la distanta si publicului larg din intreaga lume folosind o multitudine de platforme.

Oriunde si oricand aveti ceva de comunicat, alegeti sa comunicati prin intermediul unui videoclip pentru a putea valorifica aceasta componenta cruciala nonverbala. Cuvintele pot fi usor interpretate gresit, dar posibilitatea de a vedea limbajul corpului unei persoane ofera un context de nepretuit pentru ceea ce incearca cineva sa spuna. Acest lucru este valabil mai ales daca utilizati umorul sau discutati o problema ce atinge un subiect delicat. Fiti cat mai precis posibil pentru prima data, astfel încat sa nu trebuiasca sa veniti cu informatii suplimentare.

 

Cel mai important lucru?

Baza comunicarii reusite, indiferent de mediu sau de mesajul transmis, este ca actiunile si comportamentele trebuie sa se potriveasca cuvintelor si promisiunilor pe care le faceti. Daca exista o inconsecventa intre politicile companiei si modul in care sunt tratati oamenii, reputatiile vor fi patate. Daca limbajul corpului tau contrazice cuvintele pe care le rostesti, credibilitatea ta dispare.

Comunicatorii trebuie sa depuna eforturi pentru a reduce decalajul dintre modul in care companiile doresc sa fie vazute si modul in care sunt percepute de catre partile interesate. Punctati ideile principale prin gestica, accentuati-le prin tonalitate si alegeti cu grija cuvintele. Tehnologia a schimbat drastic modul in care interactionam, nu doar personal, ci si din perspectiva afacerilor si a organizatiei. De la mesajele instantanee si videoconferintele pana la utilizarea aplicatiilor care pun la dispozitie toate optiunile si intrumentele necesare unei bune desfasurari a activitatii.

 

Spre final, lasa-mi un comentariu cu domeniul in care activezi si problemele pe care le intampini cand vine vorba de continut si poate iti voi putea da o mana de ajutor.

 

Iar daca vrei mai mult de atat, sa te ajutam personal, ne gasesti aici.

 

Mult succes!

About the Author Marcel Motruc

Traiesc calm si ma bucur de viata, imi place tot ce este frumos. Pasiunea mea este marketing-ul online si vanzarile (tot online) iar tot ce fac este pentru a-mi perfectiona aceste cunostinte.

follow me on:
>