Stiai ca unicornii au acaparat lumea businessului? - Online MARK

Stiai ca unicornii au acaparat lumea businessului?

Shares

Toti am fost pasionati in copilarie de povestile pe care le auzeam inainte de culcare, de personajele supranaturale cu puteri magice si de happy-end-uri. Astazi, lumea se afla intr-o continua dezvoltare, iar unicornii par ca au acaparat domeniul business. In ciuda faptului ca sunt considerate fiinte mitologice, unicornii din lumea de business sunt cat se poate de reali, iar numarul lor creste de la un an la altul. Greu de crezut, asa-i?

Termenul de unicorn a fost inventat în anul 2013 de catre fondatorul Cowboy Ventures, Aileen Lee, cand a facut referire la cele 39 de companii care au avut o valoare de peste 1 miliard de dolari ca unicorns. Termenul a fost folosit pentru a pune un accent pe raritatea unor astfel de startups.

Visul oricarui antreprenor din high tech, un unicorn este o afacere pornita ca un startup care reuseste sa depaseasca un miliard de dolari. Cele mai multe afaceri de acest fel sunt din SUA, respectiv 32, 18 sunt din China, 4 din Marea Britanie si cate una din Emiratele Arabe, India si Indonezia. Chiar daca unele firme reusesc sa ajunga la acest statut de „unicorn“, nu toate isi pot mentine locul si au capacitatea de a creste ulterior. Numarul „unicornilor“ aparuti in ultimii ani a variat de la 5, în 2009, pana la 81 in 2015. Printre startup-urile de succes s-au aflat Tesla in 2010, Airbnb in 2011, Pinterest in 2012 sau Uber in 2013.

Potrivit unui raport al CBInsights, exista un total de 197 unicorn-uri in lume, primele 5 fiind:

1. Uber, cu o valoare de 68 de miliarde de dolari

2. Didi Chuxing, cu o valoare de 56 miliarde de dolari

3. Xiomi, cu o valoare de 46 miliarde de dolari

4. Meituan Dianping, cu o valoare de 30 miliarde de dolari

5. Airbnb, cu o valoare de 29,3 miliarde de dolari

Tara noastra inca nu a reusit sa intre in topul acestei categorii, insa cea mai noua companie europeana care ajunge sa aiba o evaluare de peste un miliard de dolari este din Germania, mai exact, din Munchen. Celonis este un startup fondat in 2011 de Alexander Rinke, Bastian Nominacher și Martin Klenk, in timpul studentiei lor in cadrul Universitatii Tehnice din Munchen. Celonis este un startup care utilizeaza un software de process mining cu scopul de a ajuta la optimizarea operatiunilor de business.

Dupa cum afirma si Alexander Rinke, Celonis „functioneaza ca un RMN pentru afaceri, aratdndu-le imediat cum functioneaza procesele de business si facand recomandari asupra lucrurilor care trebuie schimbate sau îmbunatatite pentru ca procesele sa devina mai eficiente”. Printre clienții săi se numără UBS, Siemens, Bayer, Uber sau Lockheed Martin.

Caracteristicile unei companii unicorn

 

Inovatie

Aproape toate startup-urile unicorn au inovat industria din care fac parte. Uber a schimbat modul în care oamenii isi rezerva taxiurile, Airbnb a capitalizat economia de impartire, Snapchat a adus un nou concept in randul retelelor sociale etc.

Centrarea pe consumator

62% din unicorni sunt B2C, iar modelele lor de afaceri se concentreaza pe facilitarea lucrurilor si accesibilitate pentru consumatori. Spotify faciliteaza ascultarea muzicii din lume, Bringo va permite sa comandati produse alimentare pe baza unei aplicatii etc.

Tehnologizare

87% dintre produsele unicorn sunt software, 7% hardware, iar restul 6% sunt alte produse si servicii. Aproape toti unicornii au capitalizat pana acum piata prin utilizarea tehnologiilor de top. Uber a introdus rezervarile de taxi la un click distanta, Dropbox a capitalizat prin tehnologia bazata pe cloud etc.

Avantajul „primului venit”

Unicornii nu numai ca valorifica avantajele primului mover, dar isi mentin pozitia prin inovarea si imbunatatirea constanta.

Cum sa atragi atentia posibililor investitori si cum sa te diferentiezi de competitori?

 

Ti-am pregatit cateva tipsuri pentru de care ar trebui sa tii cont la primele pitch-uri:

Google Slides

Este una dintre cele mai ieftine si la indemana solutii pentru cei care vor sa aibă o prezentare interesanta. Este o varianta online simplificata a Power Point – poti face rapid slide-uri pentru pitch-ul tau. Unul dintre avantajele lucrului cu Google Slides este faptul ca puteti incarca si edita fisiere in PowerPoint care pot fi descarcate si convertite iar în PowerPoint.

Canva

Platforma care se asigura ca vei fi cel care va atrage atentia primul pe retelele de socializare prin intermediul imaginilor sau al prezentarilor. Canva te ajuta sa creezi continut vizual atractiv si sa trimiti diverse oferte sau invitatii care sa-ti uimeasca potentialii clienti. Mai mult decat atat, aceasta iti ofera diferite template-uri prestabilite pentru a-ti usura munca.

Prezi

Prezi este principalul concurent pentru Power Point. A reusit sa faca o unealta pentru prezentari diferita de ceea ce stim in momentul de fata pe piata, mult mai interactiva si interesanta. Permite rularea slide-urilor intr-un mod mult mai catchy si ofera posibilitatea de a ilustra mult mai bine vizual ideea prezentarii.

 

Dupa cum spune si zicala „invata din greselile altuia”, consideram ca este important sa invatam si din succesul acestor unicorni.

1. Construiti ceva pe care clientii il iubesc cu adevarat

Este mai bine sa faci un produs sau un serviciu pe care o suta de oameni il iubesc, decat un produs sau serviciu pe care un milion de oameni il plac. Cand oamenii iubesc un produs, il prezinta prietenilor si colegilor. Efectul de „word of mouth” de la un grup mic, dar pasionat de clienti este suficient pentru a propulsa majoritatea afacerilor la înaltimi uimitoare.

2. Stabilirea unei culturi a companiei bazate pe misiune

WeWork a perfectionat arta de a articula o misiune clara care sa vorbeasca cu clientul tinta. Daca intri într-un spatiu WeWork, vei vedea în mod inevitabil un semn mare cu fraza „Fa ce-ti place”. Compania are o misiune pe care comunitatea antreprenoriala si cea a micului business le-a tinut draga. Datorita culturii companiei bazate pe misiune, WeWork a reusit sa creasca rapid.

3. Nisarea pietei pot fi un punct de intrare excelent pentru inovare

Nu fiecare startup trebuie sa fie orientat spre consumator pentru a deveni unicorn. Tehnologie B2B conceputa pentru a ajuta companiile sa comunica mai eficient cu consumatorii, Twilio face tehnologia SMS si vocala folosita de Uber si Netflix pentru a trimite mesaje automate clientilor.

Twilio este o dovada ca dezvoltarea unui produs de clasa mondiala pentru o piata de nisa poate duce la dezvoltarea unei companii unicorn. Twilio ofera cele mai bune produse de clasa pe care expertii in produse vor sa le utilizeze, motiv pentru care compania are acum o valoare de peste 2 miliarde de dolari.

4. Consumatorii cauta o experienta comert online frictionless

Conceptul de comert online frictionless reprezinta ideea de a conecta cumparatorii si vanzatorii intr-un mod care ofera consumatorilor posibilitatea de a gasi instantaneu produsele sau serviciile de care au nevoie. Consumatorii pot compara magazinul in timp real, apoi pot cumpara bunurile si serviciile instantaneu.

Intreprinderile investesc miliarde de dolari pentru a face experientele de cumparaturi mai rapide si mai usoare. De la difuzoare inteligente la livrari de drone la depozite automate, companiile B2C stiu ca consumatorii au tot mai multe asteptari.

Cu toate acestea, trebuie remarcat faptul ca nu toate experientele de cumparaturi sunt imbunatatite prin automatizare. Instacart recunoaște acest lucru si trimite un om la magazin alimentar in numele dvs. Cumparatorul comunica cu clientul in cazul in care apare o intrebare referitoare la o comanda. Cand cumparaturile sunt gata, produsele alimentare sunt livrate la usa clientului.

5. Publicul este dispus sa sprijine organizatiile care gandesc pe termen lung

Un studiu recent realizat de Google a constatat faptul ca atat milenarii, cat si membrii Generatiei Z au crezut ca Tesla este una dintre cele mai „cele mai tari” companii din lume. Aceasta este o realizare notabila, avand in vedere ca multi respondenti erau destul de tineri pentru a detine in primul rand Tesla.

Lasati acest lucru sa fie o lectie: publicul este dispus sa sustina organizatiile care se straduiesc sa schimbe lumea in moduri semnificative. Nu doar ca Tesla este considerata o companie placuta, dar in 2017 s-a inregistrat o crestere semnificativa a evaluarii organizatiei din acest punct de vedere.

 

Concluzia?

Fiecare dintre startupurile de succes are o poveste de succes unica. Cu toate acestea, exista mai multe caracteristici pe care majoritatea companiilor mizeaza. Organizatiile care promoveaza o cultura bazata pe client si pe o misiune clar stabilita, oferind in acelasi timp un produs de clasa mondiala, tind sa se bucure de succes.

In momentul in care echipele care stau la baza acestor idei, creeaza solutii care imbunatatesc viata de zi cu zi a consumatorilor, clientii ajung sa idolatrizeze produsul, ba chiar acesta ajunge sa devina indispensabil pentru ei. Toate acestea conduc catre adoptarea pe scara larga a produsului. Urmati lectiile pe care marile companii le-au trait pe propria piele si poate ca pornirea dvs. va intra in randul unicornilor.

About the Author Calin Claudia

>